Istoria Leonidas – adevarata revolutie a ciocolatei

1882
Tentații dulci, un mod de a supraviețui
Anatolia Leonidas George Kestekides, s-a născut în Nigdi, Grecia. La doar 18 ani, tânărul grec emigrează în S.U.A., unde învață meseria de cofetar. Pe atunci nimeni nu bănuia că Leonidas Kestekides va deveni fondatorul unuia dintre cele mai renumite branduri de ciocolată din lume.

Totul a început din copilărie. Trăind într-o regiune foarte instabilă politic și economic, copilul Leonidas împreună cu fratele său, Avraam, vindeau pe stradă suc de fructe și dulciuri pentru a supraviețui.
1900
Granita, vin și tărâmul făgăduinței
La vârsta de 18 ani, tânărul Leoniads înlocuiește sucul de fructe cu vinul și începe să-l vândă în Italia. Din păcate afacera a fost un eșec, însă ambițiosul Leonidas nu a renunțat. Așa că emigrează în SUA unde învață meseria de cofetar.
1910
Dragostea îl poartă de la New York la Ghent
Dar cum a reușit acest grec tânăr și telentat să ajungă în Belgia? Zece ani mai târziu, în 1910, făcând parte din delegația greco-americană, Leonidas prezintă produsele sale de cofetărie la Târgul Mondial din Bruxelles, care a avut în jur de 13 milioane de vizitatori. Eforturile sale au fost răsplătite cu medalia de bronz. Succesul său nu se oprește aici… Se pare că și Joanna Emelia Teerlinck, un etalon de frumusețe în acea perioadă, a fost atrasă de Leonidas și creațiile sale. Astfel că în 1912, cei doi se căsătoresc. În 1913, deschid o cafenea în Ghent. Nu au avut niciodată copii iar Leonidas nu a mai părăsit de atunci Belgia.
1913
Ceainăria proprie
În 1913, Leonidas Kestekides participă la un nou Târg Mondial, de această în Ghent, unde câștigă medalia de aur și recunoaștere profesională.
1922
Venirea pe lume a lui Basilico Kestekides
În timp ce Leonidas se bucura de succes în Belgia, în Grecia situația politică era tot mai grea. De aceea, familia Kestekides se hotărăște să se mute în Ghent. Printre ei și nepotul său de 19 ani, Basilio, care va învăța de la Leonidas meseria de cofetar. Cei doi se completau perfect unul pe celălalt: unul era născut vânzător iar celălalt cu un talent creativ deosebit. Între ei s-a dezvoltat o relație tată-fiu care s-a dovedit foarte benefică pentru afacere.
1924
Cucerirea capitalei
După ce a cucerit inimile locuitorilor din Ghent și Blankenberge, era timpul pentru Buxelles. Leonidas și Basilio deschid o nouă ceainărie pe Rue Paul Delvaux, în Bruxelles - ‘Pâtisserie Centrale Leonidas’. Continuând pe drumul deschis de unchiul său, Basilio își deschide propriul atelier, la Bulevardul Anspach nr. 58. La momentul respectiv, pralinele reprezentau un produs de lux, iar întreprinzătorul Basilio realizează rapid ce delicatese le plac oamenilor cu stare din Bruxelles. Leonidas și Basilio creează o misiune: să facă astfel încât toată lumea să poată cumpăra ciocolată, iar cel mai rapid mod de a realiza asta este de la producător direct la consumator.
1935
Fereastra-ghilotină, marca Leonidas
Basilico și Leonidas au fost primiți cu brațele deschise la Bruxelles. Noaptea, Basilico prepara delicioasele praline într-un mic laborator lângă Grand Palace iar dimineața traversa tot orașul într-o căruță pentru a-și vinde produsele clienților loiali. După mai multe avertismente din partea poliției, pentru comerț stradal, își transformă atelierul într-un magazin – dar era atât de mic, încât nu exista ușă iar laboratorul său era întins de-a lungul ferestrei. Așa că și-a transformat rapid fereastra atelierului în tejghea, pentru a-și servi clienții! A inaugurat prima sa vitrină, revoluționara „fereastră-ghilotină”, care a rămas o marcă distinctă pentru toate magazinele Leonidas, în anii care au urmat. Acum le poate vinde direct trecătorilor, iar aceștia pot vedea procesul de producție știind că nu se pierde nici timpul nici prospețimea. Și mai presus de toate, face toate aceste lucruri la jumătate din prețul concurenței.
1937
Înregistrarea oficială a brandului
Basilio vine cu ideea numelui de brand și un logo. Treptat, începe să preia managementul afacerii, iar în 1937 înregistrează numele de brand Leonidas cu sediul în Bruxelles. Ca simbol, el alege imaginea războinicului Leonidas, regele Spartei. Cu o figură atât de puternică ce îi va reprezenta marca, Basilio face dovada ambițiilor sale și mai ales a respectului pentru unchii și rădăcinile sale grecești. Sigla reprezintă un cerc deasupra căruia sunt scrise cuvintele „Pralines Leonidas”. Treptat, Leonidas i-a trecut conducerea lui Basilio care devenise el însuși maestru cofetar. Leonidas a murit în 1948, lăsându-și afacerea nepotului.
1950
Un produs de lux pe care să și-l permit toată lumea
Basilico își dorea să facă produse de lux pe care toată lumea să le poată cumpăra. Cerea pentru pralinele Leonias creștea, așa încât Basilico, în loc să mărească prețul, a hotărât să-și lărgească laboratorul ca să poată mări producția. Basilico s-a mutat din Boulevard Anspach 58 la numărul 46 care și astăzi e folosit în același scop. Leonidas nu a dorit niciodată să-și transforme pralinele într-un produs de lux prin creșterea prețurilor. În schimb, a crescut producția pentru a menține prețurile scăzute.
1966
Calitate la preț scăzut
Succesul cunoscut de Leonidas crește mereu, așa că se deschid mai multe magazine în Bruxelles: Bulevardul Adolphe Max, Str. des Fripiers și Porte de Namur. Locuitorii din Bruxelles nu se mai satură de delicioasele praline, făcute de mână, proaspete și pline de aromă – și mai ales, la un preț incredibil. Până în 1966, 100 grame de ciocolată se vindeau cu 10 franci belgieni (0,25 Euro)
1969
Manon Café, la crème de la creme
Succesul Leonidas se bazează pe valori solide, a căror credibilitate a fost sporită de faimosul Manon Café de la Leonidas. Baza pralinelor Manon constă din cremă de unt, cremă nuga crocantă și alune, sub un strat zaharisit. Preferând ciocolata, Basilio înlocuiește cochilia de zahăr cu ciocolată albă. Apoi, în 1969, înlocuiește crema nuga cu cremă praliné și în cele din urmă, crema de alune cu o alună întreagă. Această varietate a devenit imediat favorita publicului, și este încă în top în gama Leonidas.
1970
Renume european
Basilico moare în 1970 și lasă afacerea familiei. Din acel moment, afacerea pur și simplu a înflorit. Pralinele Leonidas au început să fie vândute în Belgia, Olanda, Luxemburg, Germania, Grecia și Marea Britanie. Producția s-a mărit iar Confiserie Leonidas a cumpărat vechea fabrică Crown-Baele din Anderlecht.

În 29 martie 1979, Confiserie Leonidas devine Leonidas SA, o societate cu răspundere limitată. Anii ‘70 și ’80 au fost anii de aur. Atrasă de delicatețea ciocolatei, toată lumea o dorea. Pentru a crește producția, Confiserie Leonidas SA cumpără vechea fabrică Crown-Baele de pe bulevardul Graindor nr. 41-43 din Anderlecht, care rămâne sediul companiei. Maria Kesdekoglu-Kestekides se alătură tatălui său, Jean, ajutându-l să îndeplinească operațiunile zilnice.
1985
Prețul succesului
Maria Kesdekoglu-Kestekides preia compania când tatăl ei moare. I se alătură fratele, Dimitrios Kestekoglou, și vărul lor, Vassiliki Kestekidou. Producția sporește considerabil, astfel că în 1985, Leonidas dă publicității, pentru prima oară, un mesaj unic: Leonidas le cere părților interesate în deschiderea de franșize să nu mai depună solicitări, deoarece nu pot satisface cererile de producție! În ciuda acestuia fapt, în această perioadă Leonidas nu a crescut niciodată prețurile. Compania a ales mai degrabă să se extindă în loc să penalizeze clienții cu prețuri mai ridicate.
1990 – 2000
Leonidas – un brand care a cucerit lumea la nivel internațional
Pentru a îndeplini cererea în creștere, Leonidas SA cumpără fosta clădire a unei companii de lactate, aflată pe strada Bel de la Rue des Bassins în Anderlecht. Leonidas se extinde și în S.U.A., și către sfârșitul anilor ’90 în Asia unde devine lider de piață. În 1993 a avut loc deschiderea magazinului Rue au Beurre, care primește premiul de cel mai mare magazin Leonidas din lume, cu 20 de angajați. Magazinul este deschis 7 zile pe săptămână, între orele 10 și 23, pentru a satisface fluxul de turiști atrași de incredibila sa vitrină.

Toate ciocolatele Leonidas vândute pe glob sunt produse în Belgia. În fiecare dimineață, paleți plini de ciocolată ies din țară pentru a fi savurați în lumea întreagă, întotdeauna respectând cele patru cuvinte cheie ale lui Basilio: prospețime, calitate, alegere și preț scăzut. La fabricarea ciocolatei se folosesc numai ingrediente proaspete, iar producția zilnică este trimisă la destinație cu un avion, la temperatură controlată, astfel încât să ajungă mereu în stare perfectă.
2005
Un nou design
Magazinele sunt redecorate, iar fereastra-ghilotină devine o amintire. Toate magazinele adoptă un nou stil, care accentuează latura inovatoare și dinamică a Leonidas, subliniind în același timp prospețimea, generozitate și moștenirea acestora. Acum, clienții sunt întâmpinați într-o atmosferă intimă și modernă. Mai rămân numai câteva magazine cu fereastră-ghilotină, iar unul dintre ele păstrează această formă din cauza dimensiunilor sale reduse. Acesta se află în inima Bruxelles-ului, pe strada des Fripiers, la mică distanță de primul magazin cu fereastră-ghilotină al lui Basilio.
2007
O combinție ideală
Ciocolata și cafeaua se îmbină perfect la „Leonidas Chocolates & Café”. Creat în Bruxelles și Viena, acesta apare apoi peste tot în lume Astfel, oamenii pot degusta bucățele de ciocolată în timp ce savurează o ceașcă de cafea, ceai sau alte băuturi cu ciocolată create de Leonidas.
2012
O rețea globală
Leonidas este prezent în lumea întreagă, cu aproape 1.250 de magazine în 50 de țări, din care 350 de magazine în Belgia și 340 în Franța.

Sute de mii de cunoscători savurează zilnic aceste mici plăceri, ducând cu ei o poveste extraordinară cu rădăcini într-o pasiune comună: plăcerea ciocolatei.
2013
Leonidas, furnizor oficial al curții regale a Belgiei
Pe 15 noiembrie 2013, Majestatea sa, Regele Philippe al Belgiei, a publicat prima listă de Furnizori oficiali ai Curții. Leonidas are privilegiul de a figura pe această listă aleasă cu grijă. Este rezultatul unui proces riguros de selecție, pentru calitatea sa excelentă și prețurile abordabile.

Nu oricine poate fi numit Furnizor al Curții, iar pentru Leonidas acest titlu constituie atât un privilegiu cât și un angajament. Un privilegiu pentru că acest titlu demonstrează încrederea regală în produsele Leonidas, și un angajament deoarece, în calitate de Furnizor oficial al Curții, Leonidas trebuie să respecte cuvântul dat în fața suveranului său, încercând permanent să atingă perfecțiunea. Acest titlu, semn al calității și fiabilității belgiene, inspiră marca să caute oricând perfecțiunea.